divendres, 2 de juny del 2017

P.27 Ressenya lectura tècnica

     Un dels principals objectius de qualsevol mestre és aconseguir que els seus alumnes siguen lectors competents i que desenvolupen les seues habilitats lectores, per tal de què puguen aprendre molts conceptes sobre el món que els rodeja mitjançant les lectures. Però, si no sabem com fer-ho, on podem recorre?  Si volem que els nens tinguen interès per la lectura i que lliguen uns llibres amb una gran qualitat literària, primerament haurem d’informar-nos sobre què tipus de lectura podem oferir-les. Llegir per a créixer i Poemania són dos guies molt útils amb les quals obtindrem molta informació de la que estem parlant.

     D’una banda, Llegir per a créixer, publicat a 2007, es tracta d’una guia pràctica per a fer fills lectors, escrit per JC Girbés i il·lustrat per Josep Vicó, de l’edició Bromera. Separat en quatre capítols, aquest llibre ens fa incipient en la importància que té fomentar el gust per a lectura als nostres fills, a més d’uns bons consells per saber com realitzar-ho de la manera correcta i no fent-ho com s’ha fet tradicionalment. El propòsit d’aquest llibre és fer que els pares se n’adonen de què són un model de referència per als seus fills, per tant, si volem que ells lligen també haurem de llegir nosaltres. A més, m’ha resultat molt curiós quan l’autor parla del llibre com “un objecte quotidià” en la vida del xiquet, és a dir, aconseguir que el fet de tindre un llibre a un lloc de la casa o de l’escola, li proporcione al nen un impuls de curiositat per llegir.

     D’altra banda, Poemania, publicat a 2009 per l’editorial Bromera, és una guia pràctica realitzar per docents per a fer lectors i lectores de poesia. El propòsit d’Anna Ballester amb aquest llibre era realitzar una recopilació d’activitats didàctiques que desenvolupen les habilitats de parla, comprensió lectora, memorització, dicció i vocabulari dels nostres alumnes, entre altres, amb l’elaboració de textos poètics. Tanmateix, aquest llibre està dividit en diferents seccions que ens parlen sobre: les claus per a treballar la poesia, diverses activitats per a llegir, escriure i memoritzar poemes, i alguns recursos per a desenvolupar aquestes habilitats.

     Ambdós llibres presenten un el lèxic propi de l’àmbit acadèmic, perfectament comprensible per qualsevol persona. A més, constitueixen uns bons exemples per tal d’esbrinar més sobre aquests temes, ja que ens proporcionen una nombrosa sèrie de recursos, els quals la gran majoria estan al nostre abast. Mentre que Llegir per a créixer presenta una estructura més teòrica, amb la qual ens ofereix les pautes que hem d’establir per fomentar la lectura amb els nens, Poemania és una guia més pràctica, la qual majoritàriament recolza una gran quantitat d’activitats de tot tipus per treballar la poesia des d’una mirada més atractiva.

     Així doncs, podem establir unes idees semblants que he observat durant la lectura d’aquests dos llibres. En primer lloc, l’oralitat és la millor manera d’aprendre històries, poemes o cançons, ja que gràcies a la musicalitat de les paraules, als jocs de paraules i a les estructures que presenten, desenvolupen una atracció que fa que els xiquets les aprenen amb major facilitat. Açò ajuda als xiquets a desenvolupar les seues habilitats melodramàtiques, és a dir, si aconsegueixen millorar les seues capacitats memorístiques, lectores i la seua expressió corporal recitant poemes o contes, seran capaços d’aconseguir una bona competència literària.

     En segon lloc, tant la família com els mestres hem de ser una figura molt representant en la vida dels xiquets, de manera que hem de potenciar el gust per la lectura, crear i recitar textos literaris. Entre altres aspectes, és important que propiciem un encontre satisfactori entre els llibres i els xiquets, creant llocs en els quals els nens es puguen sentir llibres per expressar les seues emocions, els seus pensaments i les seues opinions.

     Llegir per a créixer ens ofereix, a més, alguns consells per saber quin és el moment idoni per a practicar la lectura. En realitat, qualsevol moment és perfecte per a fer-ho, no obstant, ens comenta una sèrie de pautes que hem de seguir per tal d’aconseguir que els xiquets lligen. D’una banda, una bona hora per a fer-ho és durant el menjar, ja que és una situació en la qual es pot alçar el to de veu i acompanyar-ho amb gestos amb la cullera i convertir els objectes del nostre voltant en personatges. D’altra banda, durant el llit, és una bona hora també, però aquesta vegada, tractar de llegir amb calma i no triar histories que puguen donar por o ansietat als xiquets.

     Finalment, en tercer lloc, al mateix temps que ensenyem als nostres alumnes nocions sobre lectura, hem d’intentar transmetre valors de companyerisme i cooperació entre els xiquets. Dins del llibre de Poemania, m’agradaria ressaltar una frase que em va cridar l’atenció i que s’ajusta molt a aquesta idea, la qual diu: “Ajuda’m i t’ajudaré!”. Açò s’aconsegueix realitzant activitats grupals en les quals tots hagen de realitzar un poema o un conte i, després, hauran de recitar-ho davant tota la classe. Poemania ens ofereix algunes activitats d’aquest estil com La vareta màgica o Poemes il·lustrats. A més, hem de tindre molta cura en l’elecció de les obres que anem a tractar amb els nostres alumnes, ja que hem de saber si es correspondran amb els seus gustos o interessos i si són adequats per a la situació que estiguem tractant en el moment.

      Per tant, cal destacar que aquests propostes didàctiques per fomentar la lectura ens poden servir de gran ajuda en qualsevol moment, ja que les activitats que proposen es poden realitzar tant a l’escola com a casa. Únicament, hem de tindre cura en no cometre els erros que ens diu Llegir per a créixer en el moment en el que estiguem potenciant el gust per la lectura, ja que sinó obtindrem conductes negatives front a la lectura per part dels xiquets.


     Resumint, diem que aquestes guies es complementen ja que presenten una gran quantitat de recursos disponibles al nostre abast per treballar amb els nostres alumnes a l’escola, amb recursos de tot tipus al nostre abast. A més, encara que les activitats estiguen pensades per a una edat i un cicle concret, es poden fer modificacions i variacions d’aquestes, per tal de poder aplicar-les a diferents cursos i edats.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada