Un dels principals objectius de qualsevol mestre
és aconseguir que els seus alumnes siguen lectors competents i que desenvolupen
les seues habilitats lectores, per tal de què puguen aprendre molts conceptes
sobre el món que els rodeja mitjançant les lectures. Però, si no sabem com
fer-ho, on podem recorre? Si volem que
els nens tinguen interès per la lectura i que lliguen uns llibres amb una gran qualitat
literària, primerament haurem d’informar-nos sobre què tipus de lectura podem
oferir-les. Llegir per a créixer i Poemania són dos guies molt útils amb
les quals obtindrem molta informació de la que estem parlant.

D’altra
banda, Poemania, publicat a 2009 per
l’editorial Bromera, és una guia pràctica realitzar per docents per a fer
lectors i lectores de poesia. El propòsit d’Anna Ballester amb aquest llibre
era realitzar una recopilació d’activitats didàctiques que desenvolupen les
habilitats de parla, comprensió lectora, memorització, dicció i vocabulari dels
nostres alumnes, entre altres, amb l’elaboració de textos poètics. Tanmateix,
aquest llibre està dividit en diferents seccions que ens parlen sobre: les
claus per a treballar la poesia, diverses activitats per a llegir, escriure i
memoritzar poemes, i alguns recursos per a desenvolupar aquestes habilitats.
Ambdós
llibres presenten un el lèxic propi de l’àmbit acadèmic, perfectament comprensible
per qualsevol persona. A més, constitueixen uns bons exemples per tal d’esbrinar
més sobre aquests temes, ja que ens proporcionen una nombrosa sèrie de
recursos, els quals la gran majoria estan al nostre abast. Mentre que Llegir per a créixer presenta una
estructura més teòrica, amb la qual ens ofereix les pautes que hem d’establir
per fomentar la lectura amb els nens, Poemania
és una guia més pràctica, la qual majoritàriament recolza una gran quantitat d’activitats
de tot tipus per treballar la poesia des d’una mirada més atractiva.
Així
doncs, podem establir unes idees semblants que he observat durant la lectura d’aquests
dos llibres. En primer lloc, l’oralitat és la millor manera d’aprendre
històries, poemes o cançons, ja que gràcies a la musicalitat de les paraules,
als jocs de paraules i a les estructures que presenten, desenvolupen una atracció
que fa que els xiquets les aprenen amb major facilitat. Açò ajuda als xiquets a
desenvolupar les seues habilitats melodramàtiques, és a dir, si aconsegueixen
millorar les seues capacitats memorístiques, lectores i la seua expressió
corporal recitant poemes o contes, seran capaços d’aconseguir una bona competència
literària.
En
segon lloc, tant la família com els mestres hem de ser una figura molt
representant en la vida dels xiquets, de manera que hem de potenciar el gust
per la lectura, crear i recitar textos literaris. Entre altres aspectes, és
important que propiciem un encontre satisfactori entre els llibres i els
xiquets, creant llocs en els quals els nens es puguen sentir llibres per
expressar les seues emocions, els seus pensaments i les seues opinions.
Llegir per a créixer ens ofereix, a més,
alguns consells per saber quin és el moment idoni per a practicar la lectura. En
realitat, qualsevol moment és perfecte per a fer-ho, no obstant, ens comenta
una sèrie de pautes que hem de seguir per tal d’aconseguir que els xiquets
lligen. D’una banda, una bona hora per a fer-ho és durant el menjar, ja que és
una situació en la qual es pot alçar el to de veu i acompanyar-ho amb gestos
amb la cullera i convertir els objectes del nostre voltant en personatges. D’altra
banda, durant el llit, és una bona hora també, però aquesta vegada, tractar de
llegir amb calma i no triar histories que puguen donar por o ansietat als
xiquets.
Finalment,
en tercer lloc, al mateix temps que ensenyem als nostres alumnes nocions sobre
lectura, hem d’intentar transmetre valors de companyerisme i cooperació entre
els xiquets. Dins del llibre de Poemania,
m’agradaria ressaltar una frase que em va cridar l’atenció i que s’ajusta molt
a aquesta idea, la qual diu: “Ajuda’m i t’ajudaré!”.
Açò s’aconsegueix realitzant activitats grupals en les quals tots hagen de realitzar
un poema o un conte i, després, hauran de recitar-ho davant tota la classe. Poemania ens ofereix algunes activitats
d’aquest estil com La vareta màgica o
Poemes il·lustrats. A més, hem de
tindre molta cura en l’elecció de les obres que anem a tractar amb els nostres
alumnes, ja que hem de saber si es correspondran amb els seus gustos o
interessos i si són adequats per a la situació que estiguem tractant en el
moment.
Per
tant, cal destacar que aquests propostes didàctiques per fomentar la lectura
ens poden servir de gran ajuda en qualsevol moment, ja que les activitats que proposen
es poden realitzar tant a l’escola com a casa. Únicament, hem de tindre cura en
no cometre els erros que ens diu Llegir
per a créixer en el moment en el que estiguem potenciant el gust per la
lectura, ja que sinó obtindrem conductes negatives front a la lectura per part
dels xiquets.
Resumint,
diem que aquestes guies es complementen ja que presenten una gran quantitat de
recursos disponibles al nostre abast per treballar amb els nostres alumnes a l’escola,
amb recursos de tot tipus al nostre abast. A més, encara que les activitats
estiguen pensades per a una edat i un cicle concret, es poden fer modificacions
i variacions d’aquestes, per tal de poder aplicar-les a diferents cursos i
edats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada