dissabte, 3 de juny del 2017

P.27. Ressenya "Llegir per a créixer" i "Poemania"

Aquesta ressenya tècnica va a consistir en primer lloc, a descriure els llibres que em vaig llegir per a fer la tertúlia que són, Llegir per a créixer i Poemania, en segon lloc, a resumir breument els llibres de Gramàtica de la fantasia i La lectura al centre i per finalitzar, farem una valoració crítica relacionada amb els quatres llibres amb el valor que tenen per a l’educació literària.

Llegir per a créixer és una guia per a fer xiquets lectors elaborada per Joan Carles Girbés Aparici (1974) a Alzira (València) en l’any 2006. La seua editorial és Fundació Bromera per al Foment de la Lectura i els dibuixos son de Josep Vicó Crespo. 

Aquesta és una guia dirigida especialment per als docents i els pares dels xiquets que han de començar a ficar-se dins del món literari. Ens dóna molts recursos per despertar l’interès als xiquets per la lectura i com podem fer perquè aquests gaudeixen de cada moment que lliguen, analitzant les situacions i enriquint els seus coneixements. 

Aquest llibre està estructurat en quatre parts on apareixen unes excuses per a no llegir, unes pautes perquè els nens odien els llibres, cóm contagiar el gust per la lectura, com hem d’escollir un llibre i com hem de llegir. Per tant, ens ofereix una gran varietat de recursos i recomanacions per a llegir els pares amb els xiquets o ells solament. 

Quant a Poemania, és una guia de poemes elaborada per Anna Ballester i publicada per l’editorial Fundació Bromera per al Foment de la Lectura en l’any 2009. Els seus dibuixos han sigut realitzar per Quim Bou.

Aquesta ens presenta la mateixa intenció que el llibre anterior, despertar l’interès dels més menuts per la lectura, i en concret, aquest està enfocat cap als poemes. És una guia que consisteix a mostrar moltes activitats que podem fer mentre els xiquets estan llegint poemes i d’aquesta manera s’impliquen més en la lectura perquè es més dinàmica. Totes les activitats estan enfocades per a fomentar el treball en equip, ja que es fan per parelles o grups.

Aquesta guia està també estructurada en parts com Llegir per a créixer en les quals es presenten activitats per a treballar la poesia, per llegir poemes correctament, pera memoritzar, escriure, recrear i dramatitzar poemes. Per tant, amb aquesta guia els xiquets s’apropen a la lectura de poemes, ja que tracten temes del seu interès i aspectes de la seua vida quotidiana.

Un aspecte important és que ambdós llibres contenen uns apartats on hi estan recursos i fòrums per a que tant els pares com els docents puguen compartir les seues experiències i opinions. A més, Poemania presenta una llarga llista de referències bibliogràfiques de llibres de poesia i uns recursos d’internet per a poder treballar-la fàcilment.


Respecte al llibre de Gramàtica de la fantasia, és una introducció a l’art d’inventar històries escrit per Gianni Rodari (1920) en l’any 1973 i ha sigut traduït per Teresa Durán (1949) i publicat per l’editorial Aliorna a Barcelona en l’any 1989. Aquest és un llibre que ens mostra una sèrie de jocs per a fer créixer la creativitat dels xiquets en la construcció d’històries narrades. D’aquesta manera, aprenen d’una forma més dinàmica i entretinguda, sense la necessitat d’una explicació teòrica de la gramàtica donada pel mestre.

La Lectura al centre és un llibre escrit per Gemma Lluch (1958) i publicat en l’any 2012 a Alzira i la seua editorial és Bromera. Aquest llibre consisteix en orientar al centres a fer un pla lector, ja que actualment estan obligats a fer-ho per fomentar la lectura en el xiquets. Doncs, aquest llibre ens mostra pas a pas com hem d’elaborar el pla lector amb quin tipus d’activitat i lectures i a més, conté una part dedicada a per a prestar atenció a Internet i als ordinadors, utilitzats com a instruments i suport per a fomentar la lectura als xiquets. 


Ara bé, s’ha de dir que els quatre llibres estan molt relacionats, ja que tracten de com podem fomentar la lectura per a que el xiquets adquireixen major coneixement. No obstant això, em crida l’atenció que tenint al nostre abast tots aquests llibres, per què la societat i l’escola no els aprofita? La societat es queixa que els xiquets no lliguen, però es que ells no van a llegir al principi per sí mateixos, sinó que desprès d’un temps gaudint de la lectura a classe i amb les seues famílies, ells llegiran a soles. Per això, és molt important que fem ús d’aquests llibres. 

Fent referència a Llegir per a créixer, aquest llibre és molt adequat perquè professors i famílies puguen utilitzar-lo per tal d’orientar-se per ajudar als xiquets. És més tècnic, mentre que Poemania és més pràctic. M’ha sorprès el fet que en el llibre hi ha un apartat sobre 10 pautes que fan que els xiquets odien els llibres, i és que totes aquestes errades són las que realment apliquem als xiquets i per això no tenim èxit a la lectura. 

A més a més, Poemania és una guia elaborada per docents i em va donar a fer una reflexió, ja que actualment quasi no es treballa la poesia a classe, i ací, apareixen moltes activitats entretingudes que serveixen per a fomentar la lectura poètica a més d’aprendre altres coneixements com la gramàtica, o transmetre els sentiments i opinions mitjançant els poemes que ells han d’inventar i recrear. 

La Lectura al Centre està dividit en varies parts on a banda d’ensenyar a crear el pla lector, es mostren moltes activitats per a treballar sobre la lectura, per què es important lligar la lectura i l’escriptura i altre aspecte molt important a l’hora de fer el pla és que hem de tenir en compte al tipus d’alumnat a qui va dirigits, és a dir, hem de fixar-nos en el context en què es va a utilitzar. Per això, aquest llibre té valor educatiu, ja que s’adapta a tot el tipus d’alumnat. 

En conclusió, tant la lectura d’aquests quatre llibres com la corresponent tertúlia que vàrem fer, m’ha servit per a donar-me compte que tenim molts recursos i activitats per a ajudar als xiquets a que siguen millor lectors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada