La
Literatura Infantil i Juvenil (LIJ) és un concepte que ha estat en continua
modificació, degut a nombrosos autors que intenten trobar una definició
conjunta per explicar-la. Encara no s’ha pogut fer-ne una ja que trobem
diferents idees respecte a què és la LIJ i què ha de tindre un llibre per a què
siga etiquetat com ‘’infantil’’ o ‘’juvenil’’.
En
quant a l’evolució del terme LIJ, autors com John Morgernstern (2001) diuen que
a partir del segle XIX, amb l’aparició de la impremta, l‘escolarització i la
industrialització, es desenvolupà una lectura específica per al nivell educatiu
dels xiquets, sorgint així la LIJ. D’altra banda, al segle XX alguns autors
volien incloure moltes obres infantils i juvenils dins d’un únic terme ambigu:
Es la obra estética destinada a
un público infantil. (Bortolussi, 1985, p. 16)
En ella se integran todas las
producciones que tienen como vehículo la palabra con un toque artístico o creativo y como receptor
al niño. (Cervera, 1991)
Han hagut diverses causes que han provocat
que ens trobem bloquejats trobant una definició global de la LIJ. Com deia
McGillis (R. McGillis, 2013), demasiada gente tiene
demasiadas nociones diferentes de lo que es literatura. A més, Jose Manuel de Amo (2003, pp. 18-19) ens diu que la LIJ no puede considerarse de ningún modo, un ‘’subproducto cultural’’, un simple anexo a la Literatura en
mayúsculas, ya que aquello, que conforma, en general, la Literatura Infantil,
son rasgos que se incluyen en el conjunto de la Literatura. Autors com Hunt (1991) defenen que la LIJ és una
literatura infantil que caduca con una cierta inmediatez ya que la infancia
evoluciona imparablemente. És a dir, encara que ara realitzem una definició de
LIJ, durant uns anys aquesta canviarà degut a l’evolució de la nostra societat.
Així dons, per a elaborar una bona definició de LIJ, hem de tindre en compte algunes idees. En primer lloc, com ens diu Cervera (1991, p. 11) hem de saber que dins de la literatura infantil s’engloben manifestacions com endevinalles, contes breus, jocs, rimes, etc., a més dels gèneres clàssics de la narrativa, la poesia i el teatre, i totes elles són considerades com LIJ. En segon lloc, ha d’interessar al seu destinatari, pensant en el lector model que volen que es desenvolupe. En tercer lloc, ha de tindre un caràcter educatiu i literari, és a dir, una bona obra infantil serà una obra literària si està adequada al seu component educatiu. Finalment, és important que hi haja un mediador que faciliti la comprensió de la lectura, el qual també és un lector model.
Així dons, per a elaborar una bona definició de LIJ, hem de tindre en compte algunes idees. En primer lloc, com ens diu Cervera (1991, p. 11) hem de saber que dins de la literatura infantil s’engloben manifestacions com endevinalles, contes breus, jocs, rimes, etc., a més dels gèneres clàssics de la narrativa, la poesia i el teatre, i totes elles són considerades com LIJ. En segon lloc, ha d’interessar al seu destinatari, pensant en el lector model que volen que es desenvolupe. En tercer lloc, ha de tindre un caràcter educatiu i literari, és a dir, una bona obra infantil serà una obra literària si està adequada al seu component educatiu. Finalment, és important que hi haja un mediador que faciliti la comprensió de la lectura, el qual també és un lector model.
Recopilant, concluím amb la idea de Cerrillo (2007a, p. 44) de què la LIJ es, ante todo, literatura sin adjetivos de ningún tipo, si se le añade ‘’infantil’’ o ‘’juvenil’’ es por la necesidad de delimitar una época concreta de la vida del hombre que, en literatura, está marcada por las capacidades de los destinatarios lectores y, en menor medida, por gustos e intereses lectores muy concretos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada