L’educació
literària consisteix a
desenvolupar les diverses competències literàries que es necessiten per tindre
una bona competència literària. En altres paraules d’Antonio Mendoza Fillola
l’educació literària és la preparació per saber participar amb efectivitat en
el procés de recepció i d’actualització del text, tenint en compte que la
literatura és un conjunt de produccions d’un grup cultural organitzades en
gèneres. L’educació literària forma part de l’educació cultural de l’individu.
Ja que el fet literari no és aïllat
sinó que s’ha creat en un context concret establint lligams entre el context
històric, social i cultural i l’obra literària.
La formació lecto-literaria consisteix a preparar a l’alumne perquè siga un lector autosuficient,
autònom que active i relacione coneixements. La lectura literària requereix
formació específica. Com per exemple el domini d’habilitats i estratègies,
coneixements previs, connexions entre altres obres artístiques. Per tant, la
lectura d’un text literari és un procés de transformació del lector.
Com diu Antonio Mendoza Fillola (2008, p. 12), “La formación literaria es la capacitación para la
interacción que supone el pacto de lectura que le sugieren el
texto y el autor.” El lector es veu
com un receptor actiu, que participa i que coopera amb el text. Aquesta és la base de l’educació
literària.
La literatura no és una matèria que permeta un
aprenentatge quantificable i immediat. Per tant la Didàctica i l’educació
literària han de plantejar-se que els objectius
més importants que els alumnes han d’aprendre són aprendre a interpretar i
aprendre a valorar i a apreciar les creacions literàries.
Per tant, les competències
que cal assolir són comprendre i reconèixer les conveccions que permeten
identificar textos poètics i literaris, i tindre els sabers necessaris per a
poder descobrir la nostra valoració interpretativa.
Hui en dia
trobem una gran necessitat de canviar el model des del qual s’ensenya la
literatura perquè no resulta eficaç. Ja que als alumnes els resulta molt avorrit
estudiar enumeracions de característiques, d’autors, de dates i d’obres,
ja que ho veuen com uns aprenentatges molt allunyats de la seua vida i poc
significatius. Per això és molt important una reorientació metodològica i un
canvi en el tractament de l’hàbit de la lectura.
En aquest canvi metodològic el professor té un paper
molt important i adquireix un rol de mediador
en l’apropament a les obres literàries. Les principals funcions del professor
de literatura són les de mediador, formador, crític, animador, motivador i
dinamitzador.
L’evolució del tractament didàctic de la literatura
segons Gonzalez Nieto (1992) ha sigut el següent: historicisme, comentari, guió
de lectura, animació a la lectura i taller.
Per tal de renovar aquesta concepció sobre com
ensenyar literatura cal que ens plantegem algunes qüestions com les següents
per què he d’ensenyar?, què he d’ensenyar?, i com he d’ensenyar?
No existeixen respostes úniques a aquestes preguntes
però el que si es pot intentar és vincular les obres literàries a altres fets
de la cultura com la civilització on es va escriure, la cultura que envolta
l’obra...
Actualment, diversos autors (González Nieto, 1992; García Ribera, 1996; Bordons,
1994; Colomer, 1998; Díaz-Plaja, 2002; Mendoza, 1994, 2002) es plantegen la
necessitat de fer participar als lectors perquè aprenen a valorar, llegir i a apreciar
la literatura i que no la vegen solament com un contingut d’ensenyament. També
ha de saber fer una lectura interpretativa i una valoració de les seues obres
literàries.
Casino Sites
ResponEliminaFind 미스터 플레이 all 룰렛 확률 the information you need about playing casino games online for real money at the best real money casinos. See 안전 사이트 all of our casino reviews and claim your 🏆 Best Casino Site: Spinomenal💰 Best 깡 가입 코드 Bonus Offer: £100💰 Best Free Spins Casino: Betway💰 Best Bonus 바다 이야기 먹튀 Code: MGA🎟️ Deposit Bonus: £100