1. Introducció
El nostre pla lector esta pensat per a una escola situada a la ciutat de València, la qual compta amb 6 unitats
d’Educació Infantil i 12 d’Educació Primària. L’alumnat que trobem ací dins és castellanoparlant i
un 20% de l’alumnat és immigrant, procedent d’Amèrica del Sud, Marroc i
Portugal.
En quant a l’entorn socioeconòmic, és
bastant divers ja que trobem famílies amb un nivell socioeconòmic mitjà i
altres amb un altre més baix. Hi ha molta diversitat en quant a la competència lectora dels
alumnes, però el que quasi tots poden millorar
és la inferència i lectura entre línies, l’adquisició i l’ampliació de
vocabulari. A més a més, podrien millorar-la per entendre millor el significat del text
i saber relacionar la seua lectura amb altres coneixements metaliteraris. Per tal d’avaluar aquesta millora, a principi de curs passarem un qüestionari adaptat al nivell
educatiu dels alumnes per conèixer la seua competència literària, i repetirem el mateix procediment al
finalitzar el curs, per comprovar si les activitats del pla
lector han millorat la seua competència literària. També durant tot l’any ens
servirem de tertúlies on els xiquets comenten la seua opinió sobre el llibre,
debats on tracten de convèncer a altres companys, amics, família perquè es
lliguen el llibre que ells ja s’han llegit, o tanmateix, farem activitats que
relacionen lectures amb altres àrees de coneixement que ens ajudaran a observar
progressivament la seua evolució.
D'altra banda, els objectius generals del nostre Pla lector segueixen dos idees principals:
- Fomentar l'interès per la lectura, fent que els alumnes la vegen com una activitat d'oci.
- Promoure la col·laboració i participació amb les famílies en les activitats del pla, ja que tenen un paper molt rellevant en l'adquisició d'hàbits lectors dels seus fills.
Per aconseguir aquests objectius, elegirem obres
basant-nos en els següents criteris: han de ser llibres que commouen i que
canvien al xiquet d’alguna manera, que li desperten aficions noves, que els
apropen a gent nova, nous llocs i costums; també hauran d’enriquir i millorar
la seua expressió oral, potenciar la formació de la sensibilitat i desenvolupar
la creativitat i la fantasia. En resum, han de ser llibres que ajuden a crear
ciutadadans més lliures. Per això, crearem un llista semi-oberta de llibres
en els que hem escollit alguns títols que considerem que compleixen els
criteris seleccionats. Aquests títols són:
Com podem observar són llibres molt diversos, ja
que, com el nostre alumnat també ho és, busquem que tinguen les màximes opcions
perquè els siga més fàcil identificar-se amb alguna història. Però les famílies i l’alumnat poden proposar més
títols per llegir-los que seran sempre supervisats pels docents. Amb aquesta
mesura, volem desenvolupar un sentit crític en l’alumnat i criteri a l’hora de
seleccionar un llibre.
Si volem que el pla lector tinga èxit és molt
important que els docents compartisquen els mateixos criteris alhora
d’escollir obres literàries i que estiguen formats sobre la importància
d’aconseguir una millor competència literària, de fomentar la lectura, els seus
beneficis, quines obres recomanar, com ser uns bons mediador,com programar
l’educació literària, per tant, a fi d’aconseguir uns mateixos criteris entre
els docents i de resoldre aquestes qüestions es portarà a terme una formació
docent.
Primerament, en quant a la unificació de criteris
es faran les següents actuacions, primerament la comissió del pla lector
elaborarà un dossier informatiu on apareguen els recursos disponibles a la
biblioteca així com les normes d’ús i funcionament. També elaborarà
llistes de recomanacions per a cada curs i nivell, i assenyalarà als
companys de claustre quins són els criteris que han seguit perquè aquesta es
puga ampliar amb les recomanacions dels demés.
En quant a resoldre les diverses qüestions plantejades sobre l’educació
literària seria molt recomanable que la comissió del pla lector elabore una bibliografia
i recomanacions sobre articles d’opinió, manuals, llibres especialitzats que
tracten sobre l’educació literària a fi d’aconseguir un claustre més format en
l’educació literària. Per últim, després de portar a terme el
Pla de foment de la lectura i l’escriptura s’ha de comprovar si totes les
mesures portades a terme han sigut efectives i quines millores es poden afegir
per tal d’aconseguir una educació literària de qualitat. En conseqüència es
portarà a terme una avaluació del pla lector.
En primer lloc, després de cada activitat les
persones encarregades de portar-la a terme avaluaran si s’han aconseguit els
objectius proposats, quins altres objectius inesperats s’han aconseguit, quines
propostes de millora es farien, el grau de satisfacció de l’alumnat. Tot seguit, la resta de la comunitat educativa
també l’avaluarà mitjançant un qüestionari que es passarà al finalitzar
cada trimestre perquè els pares i mares, el personal docent, i persones
implicades al pla lector avaluen com està anant el pla, si s’estan aconseguint
els objectius, i quines millores es poden fer. Aquest qüestionari s’adaptarà
segons a l’agent educatiu que vaja dirigit. Al finalitzar el crus no solament
es passarà el qüestionari als agents educatius, sinó que a més és convocarà una
reunió on ells ens expressen verbalment les seus opinions i es debata
quins són els aspectes de millora per a l’any següent.
2.
Biblioteca del centre
La biblioteca del nostre centre es localitza a la
primera planta de l’escola, situada al costat de la sala dels professors i dels
despatxos, un lloc més tranquil en el qual es pot gaudir d’una bona
tranquil·litat. Es tracta d’un espai molt ampli amb diverses racons que
faciliten una lectura còmoda i agradable. No obstant, a més de llegir, els
nostres alumnes tenen a la seua disposició un racó amb ordinadors is per a
realitzar qualsevol recerca a Internet, com per exemple saber quin és l’autor
de Tirant lo Blanch o per interessar-se per les noves il·lustracions de Paula
Bonet. Tot i que les biblioteques solen ser espais per als llibres, també
oferim la possibilitat de què els nostres alumnes passen una bona estada a un
racó de musica, en el qual mitjançant uns auriculars, podran gaudir de la bona
música.
En quant a la distribució dels llibres,
aquests estan separats en diverses prestatgeries segons els cicles escolars:
Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària. A més a més, en
cadascuna d’elles, observem un cartell de diferent color que indica el gènere
que tenim en cada secció: blau per a novel·les de misteri, verd per a novel·les
d’aventures, roig per a poemes, groc per a teatre, taronja per a còmics,
violeta per a assaig, marró per a faules, entre altres. La seua disposició serà
de baix a dalt, és a dir, els llibres adequats per als nens d’Infantil, estaran
baix del tot de les prestatgeries (a causa de l’altura dels xiquets); els
dels alumnes de Primària, estaran a mig i, per últim, els de Secundaria, dalt
del tot.
D’altra banda, volíem ressaltar que dins de la nostra biblioteca volíem plasmar la diversitat cultural i social que hi ha al nostre centre. Per tant, els alumnes podran llegir obres de tot tipus, des dels clàssics com Shakespeare o Bécquer, fins als contes de Disney o les possibles adaptacions que s’han fet ara, entre altres. Tanmateix, oferim la possibilitat de què els nostres nens lliguen tan en castellà com en valencià, fins i tot, en anglès o francès, amb la finalitat d’aconseguir que, mentre estiguen llegint un llibre, aprenguen també conceptes gramaticals o vocabularis de la llengua que volen llegir.
D’altra banda, volíem ressaltar que dins de la nostra biblioteca volíem plasmar la diversitat cultural i social que hi ha al nostre centre. Per tant, els alumnes podran llegir obres de tot tipus, des dels clàssics com Shakespeare o Bécquer, fins als contes de Disney o les possibles adaptacions que s’han fet ara, entre altres. Tanmateix, oferim la possibilitat de què els nostres nens lliguen tan en castellà com en valencià, fins i tot, en anglès o francès, amb la finalitat d’aconseguir que, mentre estiguen llegint un llibre, aprenguen també conceptes gramaticals o vocabularis de la llengua que volen llegir.
Com que al nostre centre sabem que no
solament es pot desenvolupar la competència literària dels alumnes mitjançant
lectures, sinó que la biblioteca ofereix algunes activitats de dinamització,
totalment voluntàries, perquè els alumne desenvolupen les seues habilitats
literàries. Els dimarts per la vesprada, es fan tertúlies i debats sobre
qualsevol tema que vulguin tractar, des de quin llibre podríem recomanar fins a
tallers d’escriptura, en els quals es puga perfeccionar la nostra expressió
literària. A més, els divendres es fan sessions de cinefòrum per parlar amb els
xiquets sobre les pel·lícules que han vist, totes elles amb un missatge
important que cal que aprenguen.
Per últim, altra de les activitats de la
nostra biblioteca és la de continuar amb una proposta anual que impliqui a tots
els agents de la comunitat del centre. Aquest any, s’ha decidit realitzar una
sèrie d’eixides culturals, en les quals cada curs pensarà on podrien anar per
tal de descobrir alguna manera d’ampliar la seua competència literària: anar a
una obra de teatre, participar en un concurs d’escriptura o recitació, tindre
una xarrada amb l’autor o l’autora d’un llibre que les haja agradat, visitar un
museu, anar a una exposició, etc. La finalitat d’açò és arreplegar tota la
informació que puguen en aquesta eixida cultural per tal de realitzar,
conjuntament tot el col·legi, un periòdic en el qual es reflecteix totes les
activitats que cada curs ha fet i que els altres companys podrien realitzar en
qualsevol moment amb les seues famílies.
3. Activitats d’aula amb el grup de cada clase
a)
ABANS
4.
Activitats anuals
3. Activitats d’aula amb el grup de cada clase
a)
ABANS
Dins de la biblioteca, farem una “Exposició dels llibres”, la finalitat
de la qual és que la mestra elegisca algunes obres de diferents gèneres
literaris que puguen ser interessants per als seus alumnes. Tanmateix, quan els
alumnes arriben, hauran de donar una volta per la taula i observar els
diferents tipus de llibres que hi ha. Mentrestant, hauran de parlar amb els
seus companys i amb la mestra sobre de què pot anar cadascun dels llibres,
solament observant les imatges de la portada, sense llegir cap frase. Per tant,
l’objectiu d’aquesta activitat és que els propis alumnes siguen capaços de
pensar creativament sobre totes les possibilitats que ens pot oferir un dibuix
d’una portada: pensar el tipus de gènere literari, qual serà la personalitat
dels personatges principals, quines aventures podran sorgir, què missatge està
intentant contar-nos, etc.
Per tal de millorar la comprensió
lectora, abans de fer la lectura d’un nou llibre, proposarem als xiques una “Ronda de preguntes” per tal que
estiguen atents a la història i als fets que ocorren: com s’anomena el llibre?
Qui ho ha escrit? Qui és el protagonista? Què li passa? On es desenvolupen els
fets? Com es solucionen? Quin és el missatge del llibre?
A més, considerem que aquestes
preguntes les poden servir també per si ells s’aventuren en l’elaboració d’un
llibre, per tal que sàpiguen començar i quins són els conceptes que han de
tindre clars alhora de realitzar la tasca. Per tant, amb aquestes pautes,
aconseguirem que milloren la seua comprensió lectora.
Altra activitat és la de “Descobrir els fets”, que té com a
objectiu que, abans de començar a llegir, els mestres han de seleccionar un
fragment important de la història i que llevar
algunes paraules o aspectes clau per al desenvolupament del llibre. A
continuació, els xiquets hauran d’escriure les paraules que ells pensen que
poden encaixar en la història. Pot ser que les seues expectatives i opinions no
siguen acordes a la història que realment llegiran.
Amb aquesta activitat es fomenta el
pensament reflexiu, ja que els nens han de pensar acuradament sobre el fragment
que estan llegint i així intentar descobrir què és el que fa falta per a
completar la història. A més, es desenvolupa la creativitat.
b) DURANT
“L’arbre de
les paraules” és una activitat que es realitza
mentre els xiquets estan llegint un llibre, bé siga un dels que han manat a
l’escola o bé un llibre de lectura voluntària. Per a dur a terme aquesta
activitat, cal que els xiquets elaboren una llibreta de lectura on han d’anotar
les paraules que no han entès, de manera que en classe, el mestre o la mestra
deixarà alguna part del dia per a comentar els seus dubtes i entre tots
descobrir el significat de la paraula, o si algun nen ja la sap, doncs ha
d’explicar-la a la resta.
Una vegada adquirit el significat de les paraules, els
alumnes han de fer una oració amb aquestes paraules per comprovar que realment
han aprés allò que vol dir. Per acabar, hauran de fer un arbre amb totes les
paraules i el seu significat, i pegar-les amb veta adherent, de manera que, quan
tinguen algun dubte poden recórrer a l’arbre. L’objectiu principal d’aquesta
tasca és que els xiquets mitjançant un aprenentatge constructivista puguen
comprendre millor la lectura.
Altra
activitat que podem realitzar durant la lectura és “Empatitzar amb els personatges”, treballant l’empatia amb els més
menuts, de forma que mentre que anem llegint el llibre ens detindrem en alguna
situació que impacte o siga cridanera. En aquest moment preguntarem als alumnes
quina seria la seua reacció davant una situació com eixa, per exemple, si en el
llibre mor el pare de la protagonista, preguntarem als xiquets què li dirien al
personatge per animar-lo o cóm es sentirien ells en aquest cas. A través
d’aquesta activitat activaríem i treballaríem l’empatia en els xiquets, el qual
els servirà en la vida quotidiana per ajudar a les persones del seu voltant a
resoldre problemes.
c) DESPRÉS:
L’activitat “Juguem després de llegir” es realitza
després d’haver llegit un conte i consisteix a elaborar pels mateixos alumnes
un tauler com si fora un trivial amb caselles de colors i figuretes que vagen
avançant mentre que encerten les respostes de les preguntes. Per tant, entre
tots faran una pluja d’idees per a elaborar les preguntes i la mestra
incorporarà algunes més al joc. Les preguntes estaran distribuïdes per colors i
per finalitzar el joc, la mestra farà la gran pregunta final, i qui abans
arribe és el guanyador.
Després de la lectura d’un llibre escrit per una autor
de l’entorn, és a dir, de la ciutat de València o de la Comunitat Valenciana, reflexionarem sobre el llibre al
voltant de qüestions com per exemple, com se li va ocórrer a l’escriptor la
trama del llibre, en quina persona es va basar per crear un personatge, perquè
escriu, quins llibres ens recomanaria llegir… A continuació, cridarem a l’escriptor/a perquè ens
responga, per conèixer-lo. D’aquesta manera es fomenta l’arrelament amb
l’entorn perquè es coneix a escriptors o escriptores propers i s’afavoreix la
reflexió després de la lectura.
L’activitat “Jocs per endevinar” consisteix en dividir als alumnes en 2 o 3
grups, on cadascun d’ells haurà de representar a un personatge que haja
aparegut al llibre mitjançant mímica. Els alumnes podran repetir el mateix
personatge, però sempre realitzant gestos o accions diferents a les quals han
fet els seus companys abans.
L’objectiu principal és aconseguir
que els alumnes recorden les característiques més importants que caracteritzen
al personatge que imitaran: si és gran o xicotet, si li agrada menjar més que
jugar, si té una manera de caminar peculiar, etc. A més, amb la representació
teatral aconseguim desenvolupar les habilitats melodramàtiques dels xiquets,
els quals treballaran la comunicació no verbal mitjançant gestos, els qual són
entesos per tots els alumnes.
Normalment a les escoles els llibres
que donem de lectura solen ser narrativa, per la qual cosa hem pensat que
podriem realitzar l’activitat convertim la Història
en còmic activitat modificant aquest aspecte, és a dir, quan hajen acabat
de llegir-se la història, en lloc de resumir-la d’una forma tradicional, el que
hauran de fer es un còmic d’unes quatre o cinc vinyetes on ens diguen la
síntesi de la història.
Així, els xiquets pensaran en el
resum de la història, però d’una forma molt més divertida i dinàmica, a més de
que fomentarem la seua creativitat en gran mesura.
Per últim l’activitat Dibuixam un resum té per objectiu que
els nostres alumnes siguen capaços de fer una resum d’una lectura mitjançant una narració breu o un
dibuix. Amb aquesta activitat, optarem per la segona opció, ja que els alumnes
de tot els cursos realitzaran un dibuix del llibre que s’han llegit, el qual
serà la seua portada, per a un concurs en el qual participarà tot el centre.
Així doncs, el que volem aconseguir és que els propis alumnes reflecteixen des
del seu punt de vista allò que ha sigut més cridaner per a ells del conte i que
siguen capaços de plasmar-ho de diferents maneres.
4.
Activitats anuals
BIBLIOPATI
Es tracta d’una activitat voluntària en la que dos
dies a la setmana ficarem un carro al pati amb tots els llibres, els quals
hauran dut els pares dels alumnes per tal que aquests puguen llegir el que més
les agrada. Una de les condicions és que tornen el llibre en les mateixes
condicions en les quals les han rebut, per tal d’aprendre a compartir i estimar
les coses dels altes.
PADRINS I PADRINES DE LECTURA
Aquesta activitat consisteix en motivar als alumnes
més xicotets del centre en el seu procés de lectura. Per a això, es crearà la
figura dels padrins i padrines de lectura que seran els alumnes de sisè o de
quint de Primària que voluntariament ajudaran al seus companys més menuts. Els
padrins i padrines de lectura es reuniran amb el seu fill o fillola a l’hora de
pati i mínim un hora a la setmana per no solament llegir junts sinó també
parlar de llibres, escoltar música, anar a activitats extraescolars sempre i
quan es consulte al tutor o tutora del xiquet o xiqueta. És important que una vegada els alumnes i les
alumnes de quint i sisé s’han compromès amb els xiquets i xiquetes que no els
abandonen ja que és molt important per al desenvolupament del xiquet el vincle
afectiu. Aquesta activitat es mantindrà tot l’any.
LA MALETA DE CONTES
Aquesta activitat consisteix en tindre una maleta on
es posen 7 contes curtets que la mestra
ha seleccionat per als seus alumnes i que estan dins dels seus
interessos i gustos. Són set contes ja que han de llegir un conte per dia.
Cada dia que
els toque biblioteca s’endú la maleta un xiquet diferent i la retornen la
setmana següent, perquè un altre xiquet puga llegir els llibres. A més, aquesta
maleta inclou una llibreta en la qual els pares poden anotar les experiències
viscudes amb els seus fills mentre llegien junts, a més d’anotar altres
propostes i recomanacions.
CLUB DE LECTURA DE PARES
Aquesta
activitat busca la implicació dels pares i eixamplar el seus coneixements en
l’educació literària dels seus fills perquè siguen capaços d’ajudar-los a
elegir llibres. Per a això, un dia a la setmana es reuniran i comentaran alguns
dels llibres que s’estan llegint els seus fills, perquè creuen que els poden
agradar o no, que creuen que aprendran els seus fills. A més, podran fer
propostes d’altres títols sobre com treballar l’educació literària a casa,
contar les seues experiències amb els seus fills i quines activitats proposen
per aconseguir fills lectors. Es parlarà
dels llibres i també es poden ensenyar a la resta de pares activitats i
recursos que poden ser útils per a l’educació literària. El club de lectura per
a pares preferiblement es realitzarà a la biblioteca de l’escola perquè la
coneguen i porten als seus fills.
RUTA
LITERÀRIA PER A TOTHOM
Es tracta
d’una activitat on pot participar tota la comunitat educativa és a dir,
famílies, personal administratiu, personal de la cuina, equip docent, equip de
neteja, alumnat… L’activitat consistira en una ruta literària pels diferents
llocs que apareguen al llibre que s’ha llegit prèviament per l’alumnat. A cada
parada de la ruta literària l’alumnat poden llegir un fragment de l’obra
literària, dramatitzar-lo, fer una activitat, (es deixarà llibertat a l’alumnat
perquè elegisca). L’objectiu principal de l’activitat és la implicació de tota
la comunitat educativa en l’educació literària, el coneixement de l’entorn
mitjançant la lectura. Aquesta activitat es por realitzar a final de curs o al
finalitzar l’obra literària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada