diumenge, 4 de juny del 2017

P24. Ressenya Recurs per a l'Educació literària.



Storyboard that es tracta d’un recurs TIC que permeteix crear un guió gràfic. Ha rebut un guardó en 2015 com la millor web per a ensenyar i estudiar per part de la American Association of School Librarians. Aquesta aplicació ens permet elegir el mode mestre, negocis, usuari i per a cinema. Es tracta d’un recurs gratuït i molt fàcil d’utilitzar, ja que solament fa falta registrar-se i ja es pot començar. A la pàgina de creació trobem diverses pestanyes  on primerament podem elegir com serà l’esquema del guió gràfic i quantes escenes volem que tinga, també podem elegir el fons de les escenes entre moltíssimes opcions, els personatges; que poden ser xiquets, adults, actuals, d’època, del 1600 al 1800 entre altres. A més podem elegir les expressions facials i corporals, i per descomptat escriure el text que vulguem.

Es tracta d’un recurs molt útil per a l’educació literària, ja que permet que els alumnes aprenguen i creen històries d’una manera diferent i creativa; i que els mestres i les mestres creen materials didàctics i atractius per a treballar i adaptar els clàssics a l’aula.  
A més a més, la utilització d’aquest recurs permet desenvolupar d’una manera creativa i divertida algunes de les microhabilitats implicades en el procés de lectura com són entendre el missatge, llegir en veu alta, entendre el missatge global, saber buscar i trobar informació específica, discriminar les idees importants de les secundàries o irrellevants, comprendre el text amb tots els seus detalls, traduir determinades expressions a altres llengües, dividir el text en sintagmes o parts significatives, saber llegir a una velocitat adequada a l’objectiu del lector i a la facilitat o dificultat del text, poder seguir l’organització d’un text o un llibre, identificar la idea o les idees principals, saber llegir entre línies.

Aquesta ferramenta també es pot utilitzar per a avaluar el nivell d’adquisició de les microhabilitats de lectura i escriptura, ja que poden ser alternativa a les fitxes de lectura i als exàmens tipus text, ja que mitjançant l’ús d’aquest recurs es pot saber si l’alumnat ha entés la trama, la importància dels personatges, quin vocabulari nou ha aprés, si sap identificar els temes de la història.

Per això, es poden crear molt diverses activitats per treballar l’adquisició de les microhabilitats prèviament exposades. En primer lloc permet treballar els clàssics d’una manera diferent. Ja que amb Storyboard that es poden crear fitxes de personatges on es posen els trets físics i de personalitat, que permet que l’alumnat els identifique durant tota la trama i que comprenga millor el text. 


Aquestes activitats que es poden fer per adaptar els clàssics a l’aula i fer-los més entenedors però també es poden fer amb qualsevol text literari.
També es pot proposar a l’alumnat per treballar les seues habilitats de síntesi de textos fer un resum de la història llegida posant-ho en tres vinyetes on es condensa tot l’argument. És a dir, en la primera vinyeta es resumiria que passa en la introducció, en la segona al nus i a l’última que ocorreria al desenllaç. D’aquesta manera es sap si l’alumnat ha entés l’argument de la història.
Storyboard that també facilita una vegada llegida la història centrar-se en els diferents punts de vista de la història i quin adopta el narrador segons el moment de la història i que és el que vol trasnmetre l’autor amb això. 

A banda de servir per a interpretar històries, també pot servir com a recurs per crear-les, ja que  el mestre pot crear una història amb bafarades que els xiquets imaginen com podria continuar. O també es podria crear la història solament amb imatges sense text i que els xiquets són els encarregats de construir el text de la història les bafarades, com podria ser per exemple el text d’una rondalla. Aquestes activitats potenciarien la imaginació dels xiquets i de les xiquetes. A continuació mostre una imatge d'uan història qu ehe creat jo amb Storyboard that i qu es pot utilitzar perquè l'alumnat complete la història amb text i imagine el que ha passat abans i després de la història.


Així mateix, els alumnes poden inventar-se històries en grups heterogenis de cinc persones, creant tant la imatge com el text, pel que es treballarà l’expressió escrita i després contaran la història a la classe treballant l’expressió oral. Després es podria fer un recull de totes les històries, enquadernar-les i fer un llibre amb les de tota la classe.

Atrament, el professorat pot elegir un personatge, una expressió facial i un escenari que siguen suggerents i posar-los a l’abast de l’alumnat perquè ells imaginen una història a partir de la imatge.  

Però Storyboard that no solament serveix com a recurs per a l’educació literària, ja que, el fet de crear històries pot ser utilitzat com a recurs per a contar històries en anglés pel professor de llengua estrangera.  O pel professor o professora de Ciències Socials aprofitant la gran varietat d’escenaris i personatges es podrien crear xicotets comics que resumeixen diferents moments de la història el que permet saber si l’alumant ha entés eixe període històric en concret.

A més també es pot utilitzar per crear mapes conceptuals; el que permet resumir les idees principals dels textos tant literaris com no literaris  i cronogrames que es poden utilitzar o bé per a ordenar els esdeveniments que han ocorregut a la trama d’un llibre, com ordenar seqüencialment els fets d’un període històric en concret.

I per últim, es poden crear imatges i situacions que ajuden a il·lustrar algun coneixement abstracte, com emocions i situacions difícils d’entendre.

Com a conclusió, cal dir que Storyboard that és un recurs molt útil per a l’educació literària perquè permet desenvolupar la imaginació i la creació d’històries a més de poder utilitzar-se en altres assignatures com Anglés i Ciències Socials.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada