Storyboard
that es tracta d’un
recurs TIC que permeteix crear un guió gràfic. Ha rebut un guardó en 2015 com
la millor web per a ensenyar i estudiar per part de la American Association of School Librarians. Aquesta aplicació ens
permet elegir el mode mestre, negocis, usuari i per a cinema. Es tracta d’un
recurs gratuït i molt fàcil d’utilitzar, ja que solament fa falta registrar-se
i ja es pot començar. A la pàgina de creació trobem diverses pestanyes on primerament podem elegir com serà l’esquema
del guió gràfic i quantes escenes volem que tinga, també podem elegir el fons
de les escenes entre moltíssimes opcions, els personatges; que poden ser
xiquets, adults, actuals, d’època, del 1600 al 1800 entre altres. A més podem
elegir les expressions facials i corporals, i per descomptat escriure el text
que vulguem.
Es tracta d’un recurs molt útil per a l’educació
literària, ja que permet que els alumnes aprenguen i creen històries d’una
manera diferent i creativa; i que els mestres i les mestres creen materials
didàctics i atractius per a treballar i adaptar els clàssics a l’aula.
A més a més, la utilització d’aquest recurs permet
desenvolupar d’una manera creativa i divertida algunes de les microhabilitats implicades
en el procés de lectura com són entendre el missatge, llegir en veu alta,
entendre el missatge global, saber buscar i trobar informació específica,
discriminar les idees importants de les secundàries o irrellevants, comprendre
el text amb tots els seus detalls, traduir determinades expressions a altres
llengües, dividir el text en sintagmes o parts significatives, saber llegir a
una velocitat adequada a l’objectiu del lector i a la facilitat o dificultat
del text, poder seguir l’organització d’un text o un llibre, identificar la
idea o les idees principals, saber llegir entre línies.
Aquesta ferramenta també es pot utilitzar per a
avaluar el nivell d’adquisició de les microhabilitats de lectura i escriptura,
ja que poden ser alternativa a les fitxes de lectura i als exàmens tipus text, ja
que mitjançant l’ús d’aquest recurs es pot saber si l’alumnat ha entés la
trama, la importància dels personatges, quin vocabulari nou ha aprés, si sap
identificar els temes de la història.
Per això, es poden crear molt diverses activitats per
treballar l’adquisició de les microhabilitats prèviament exposades. En primer
lloc permet treballar els clàssics d’una manera diferent. Ja que amb Storyboard that es poden crear fitxes de
personatges on es posen els trets físics i de personalitat, que permet que l’alumnat
els identifique durant tota la trama i que comprenga millor el text.
Aquestes activitats que es poden fer per adaptar els
clàssics a l’aula i fer-los més entenedors però també es poden fer amb
qualsevol text literari.
També es pot proposar a l’alumnat per treballar les
seues habilitats de síntesi de textos fer un resum de la història llegida posant-ho
en tres vinyetes on es condensa tot l’argument. És a dir, en la primera vinyeta
es resumiria que passa en la introducció, en la segona al nus i a l’última que
ocorreria al desenllaç. D’aquesta manera es sap si l’alumnat ha entés l’argument
de la història.
Storyboard that també facilita una vegada llegida la
història centrar-se en els diferents punts de vista de la història i quin
adopta el narrador segons el moment de la història i que és el que vol
trasnmetre l’autor amb això.
A banda de servir per a interpretar històries, també
pot servir com a recurs per crear-les, ja que
el mestre pot crear una història amb bafarades que els xiquets imaginen
com podria continuar. O també es podria crear la història solament amb imatges
sense text i que els xiquets són els encarregats de construir el text de la història
les bafarades, com podria ser per exemple el text d’una rondalla. Aquestes
activitats potenciarien la imaginació dels xiquets i de les xiquetes. A continuació mostre una imatge d'uan història qu ehe creat jo amb Storyboard that i qu es pot utilitzar perquè l'alumnat complete la història amb text i imagine el que ha passat abans i després de la història.
Atrament, el professorat pot elegir un personatge, una
expressió facial i un escenari que siguen suggerents i posar-los a l’abast de l’alumnat
perquè ells imaginen una història a partir de la imatge.
Però Storyboard
that no solament serveix com a recurs per a l’educació literària, ja que,
el fet de crear històries pot ser utilitzat com a recurs per a contar històries
en anglés pel professor de llengua estrangera. O pel professor o professora de Ciències
Socials aprofitant la gran varietat d’escenaris i personatges es podrien crear
xicotets comics que resumeixen diferents moments de la història el que permet
saber si l’alumant ha entés eixe període històric en concret.
A més també es pot utilitzar per crear mapes
conceptuals; el que permet resumir les idees principals dels textos tant literaris
com no literaris i cronogrames que es
poden utilitzar o bé per a ordenar els esdeveniments que han ocorregut a la
trama d’un llibre, com ordenar seqüencialment els fets d’un període històric en
concret.
I per últim, es poden crear imatges i situacions que
ajuden a il·lustrar algun coneixement abstracte, com emocions i situacions
difícils d’entendre.
Com a conclusió, cal dir que Storyboard that és un
recurs molt útil per a l’educació literària perquè permet desenvolupar la
imaginació i la creació d’històries a més de poder utilitzar-se en altres assignatures
com Anglés i Ciències Socials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada